.: kanal4 :.
.: 80 : b :.
/80/ - "vad fan skall man ha den till?"
Tråd #15233
Filnamn
Eller: Ladda upp en bild från en URL
Lösenord
Frivilligt, autogenereras annars
Kommentar

innan du postar

  • Nya trådar måste pått eller annat sätt vara associerade med 80-talet
  • Lösenord används bara för att ta bort egna postningar
  • Accepterade bildtyper är GIF, JPG, PNG
  • Maximal bildstorlek 3Mb
  • Alla postningar är anonyma
#15233 - dBase!

1.02 Mb, 1236x2208, zdwxtgw.jpg
1986-08-22, 05:52:46 #15233
Lika bra att posta retro här då när /b har gått så åt skogen. Sorgligt.
1986-08-23, 07:05:30 #15234
>>15233
Berätta mer om dBASE, tack! :3 Och vad betyder "previously viewed"?
1986-08-23, 11:30:59 #15235
>>15234
Att det är en begagnad video-kassett.
1986-08-23, 17:11:22 #15236
>>15235
VHS, så mysigt! :3
1986-08-23, 17:13:07 #15237
http://www.youtube.com/watch?v=j0ng2Tp01Hc

http://www.amazon.com/The-World-dBase-Vernon-Weddle/dp/6302862671
1986-08-28, 21:10:08 #15240
Denna video fanns tydligen på Laserdisc också, herregud vad tufft.
45 Kb, 338x450, 415753-fb.jpg
1986-08-30, 12:56:45 #15242
Att datorutrustningen flyger genom rymden och glöder blått får helt klart godkänt, men var är det obligatoriska rutnätet? Vill de ge ett sken av att dBASE ej är framtidssäkrat?
1986-08-30, 14:37:24 #15243
>>15242
De har ju stjärnor i bakgrunden. Är inte det framtid nog?
844 Kb, 1246x1600, roland_sde_may84pg7key.jpg
1986-08-30, 17:17:46 #15244
>>15243
Nej, Rutnät-i-rymden är en vedertagen 80-talsstandard och skall helst ej göras avsteg ifrån. Dock kan man tillåta viss konstnärlig frihet som här: en stor del av produkten består av ett rutnät, samtidigt som den flyger genom hyperrymden.
80 Kb, 640x480, phantasy+star+ii156.png
1986-08-31, 16:00:20 #15245
>>15242

Phantasy Star II (1989) reporting for duty, SIR!
127 Kb, 700x893, mx6000.jpg
1986-08-31, 20:32:49 #15246
>>15245
Bra, soldat! Den som tagit skärmdumpen borde dock få en örfil då den använder sig av något äckligt pixelfilter som inte alls gör sig på de högteknologiska katodstrålerör som vi i framtiden använder oss av.
1986-08-31, 21:15:32 #15247
>>15244
Men vad är då stjärnorna? 70-talsestetik?
121 Kb, 361x700, seijuushi%20bismarck.jpg
1986-09-01, 11:31:23 #15248
>>15247
Stjärnorna är också 80-talsestetik, fast stjärnor ser ut på olika sätt beroende på hur snabbt man reser genom rymden.

Exhibit 3: Här reser hjältarna i Saber Rider/Stjärnmusketörerna Bismarck genom rymden på ett roterande rutnät, fast inte så fort, så stjärnhimlen är statisk:

http://www.youtube.com/watch?v=LKxWl4PcBY4&t=1m
1986-09-01, 18:59:05 #15250
>>15248
Cool! Klipitiklopp säger aldrig stopp.
91 Kb, 250x380, fc3_blood_dragon_cover.jpg
1986-09-15, 16:33:19 #15259
32 Kb, 320x500, turbo_pascal_30_cover.jpg
1986-09-30, 06:28:26 #15273
Fvooosch!
12 Kb, 400x300, ibm.jpeg
1986-10-01, 19:45:42 #15275
Svooosch.. äh, vad fan Sverige!
140 Kb, 500x355, bbc_micro_manuals.jpg
1986-10-02, 11:45:26 #15276
>>15275
Ett rejält ofvoschigt omslag som säger att inget roligt är tillåtet.

De här omslagen är visst för datorprogram till någon dator BBC tog fram [sic!]. Inga fvosch här inte, men de glada färgerna och den lågupplösta grafiken säger ju att här är det mycket roligt på gång.
65 Kb, 385x500, 1324567334-500x500.jpg
1986-10-06, 08:47:33 #15279
Själv la jag vantarna på denna bok för ett tag sedan. Den är från 1978, redan då visste man hur man gjorde cyber-häftiga omslag. Motsvarande bok i svensk tappning skulle nog vara enfärgad.
1986-10-06, 19:34:08 #15282
>>15279
Så cyberhäftig redan 1978? Vov!
380 Kb, 1440x1437, starfighters.jpg
1986-10-07, 21:20:51 #15283
Har ni fått er dagliga dos av vektorgrafiskt rymdäventyr på MSX kopplad till en LaserDisc-spelare idag?
2.92 Mb, 3724x1856, url2.jpg
1986-10-07, 21:23:28 #15284
Vi snackar den senaste tekniken från 1984 nu alltså. State of the art home entertainment. Ffwoosh och pew pew!
1986-10-08, 06:49:30 #15285
>>15283
Jag ser en stordator...

>>15284
...och jag ser något som liknar trappor. Betyder detta att de använde sig av en stordator för att göra ett spel där man även kan gå ut från farkosten?
47 Kb, 640x640, 640px-kl_ti_tms34020.jpg
1986-10-08, 07:51:25 #15286
>>15285
Nej, det som ser ut som trappor är nog bara flygtunnlar i nån rymdstation.
Däremot har du nog helt rätt i att vektorgrafiken är renderad på en eller flera stor- eller minidatorer.

Det är intressant att se att man fick sån här grafik i realtid då Texas Instruments grafikacceleratorchip TMS34010 började komma ut på marknaden i slutet på 80-talet (Hard Drivin, Virtuality 1000CS). Det kan väl jämföras med hur snabbt det gick för konsumenterna att få realtidsgrafik i den kvalitet som t.ex. CG-filmerna renderades i till PSX och Saturn-generationens spel.
6 Kb, 512x480, 2289_1.png
1986-10-08, 18:06:31 #15287
Wroooom!
1986-10-08, 22:03:48 #15288
>>15286
Det var visst rymdstation:

http://www.youtube.com/watch?v=1l1BK53mFvw

Spelet ger ett intressant disparat intryck. Från läcker vektorgrafik till ful 8-bitars "flytta pixlarna".

>>15287
S.T.U.N. Runner är alltid relevant.
753 Kb, 672x960, dh_poster_hel.jpg
1987-02-10, 23:00:59 #15402
1987-02-14, 00:51:45 #15403
>>15402

Tyvärr verkar postern med rutnätet se väldigt mycket bättre ut än filmen (en inte helt ovanlig företeelse på 80-talet heller visserligen)
125 Kb, 548x802, dyke hard utan rutnt.jpg
1987-02-14, 10:20:16 #15404
>>15403
Det är väl meningen? :3 För varken Dyke Hard eller Far Cry 3: Blood Dragon verkar ta sig själva på alltför stort allvar. En tidigare poster till Dyke Hard hade inget rosa rutnät i rymden. Men någon måste ha fattat vad som saknades och rättade till det.
1987-02-16, 08:03:00 #15407
>>15404

Klar förbättring med rutnät. Undra om den går upp på mainstream-bio i Sverige? (kanske inte så troligt)
1987-02-16, 09:04:58 #15408
>>15407
Den megaofficiella definitiva ultimata sverigepremiären är visst 6:e Mars. Var har jag ingen aning om.
51 Kb, 354x524, 1409308507869.jpg
1987-04-03, 21:00:53 #15444
Här är en datorbok utan rutnät i rymden eller fwoosch. Men det går bra ändå.
1987-04-05, 16:00:53 #15445
>>15444

Fast inte lika bra bara.
1987-04-05, 20:06:24 #15446
>>15445
Nej. Allt kan dock inte vara cyberextas. Spana: >>15279 Den är visserligen cyber, men den är även väldigt mycket mörk framtid.
1987-04-06, 13:19:00 #15447
>>15233
Att /b gått åt skogen är ju jävligt förvånande, då pappa /b har så pass mycket kvalitétsmaterial
1987-04-07, 19:49:57 #15448
>>15447

Jodå, när det postas om retro-datorer på /b håller den hög klass. Men man kan ju lika väl posta det här.
1987-04-09, 20:44:21 #15449
>>15448
/b får detta att framstå som en slö eftermiddag:

http://www.youtube.com/watch?v=Up1Pgkv5sgg
112 Kb, 469x391, modempunk.png
1987-04-18, 19:13:01 #15450
Alltid relaterat:

http://1d4chan.org/wiki/Modempunk
460 Kb, 1711x1200, 1427823213489.jpg
1987-04-30, 04:14:01 #15460
Så fort man mår dåligt av /b/ är det bäst att posta en FM Towns på /80/.
1987-04-30, 12:27:28 #15461
>>15460

blir inte mer cyberpunk än det där
634 Kb, 1280x960, tr.jpg
1987-05-04, 17:31:44 #15465
Även Televerket Radio hängde på trenden som syns i bilden på denna fantastiska pappersficka daterad 1988.
34 Kb, 650x366, kf-lasergrid0-jpg
1987-06-04, 13:37:20 #15485
Missa inte Kung Fury ikväll. Rutnät i rymden!
1987-06-05, 10:55:43 #15486
>>15485
Episk film. Kan knappt bärga mig tills jag sett >>15402 >>15404 och spelat >>15259.
1987-06-06, 09:51:47 #15487
>>15460

Något slog mig precis, det numeriska tangentbordet har en knapp för "000" - någon som vet vad den gör för något?
1987-06-06, 18:08:32 #15488
>>15487
Skriver tre nollor. Bra när man ska mata in stora tal!
1987-06-06, 22:46:39 #15489
>>15488

Ah, ja... det är ju ganska logiskt på ett japanskt tangentbord när jag tänker efter. Ska man fylla i ett kalkylblad med prisuppgifter i yen så kan man nog ofta behöva slå ganska många nollor i rad, minskar ju risken för att man skriver för många om man har en dedikerad knapp.
1987-06-09, 07:45:06 #15490
>>15489
Redan om du skall slå in en miljon så sparar du ett knapptryck jämfört med en dubbelnolletangent.
269 Kb, 1264x814, origincatalog1.jpg
1987-07-15, 17:50:51 #15492
Nu skriver vi 1990-1991 och 90-talet är alltså i full gång. Men det är ingen ursäkt att överge det beprövade rutnätet i rymden.
304 Kb, 1256x842, origin1990catalog3.jpg
1987-07-15, 17:52:28 #15493
>>15492
Vänner låter inte vänner flyga ensamma i rymden.
282 Kb, 1260x842, origin1990catalog2.jpg
1987-07-15, 17:54:30 #15494
>>15493
Även i den postapokalyptiska framtiden har hjältar hockeyfrilla.
273 Kb, 1268x834, origin1990catalog4.jpg
1987-07-15, 17:55:18 #15495
>>15494
10-årsjubilemum av en episk serie.
273 Kb, 1250x810, origin1990catalog5.jpg
1987-07-15, 17:56:27 #15496
>>15495
Ju större hår desto vildare kvinna.
228 Kb, 874x1272, phantasie3front.jpg
1987-07-15, 17:57:33 #15497
>>15496
Efter detta överväldigande besök till framtiden är det skönt att resa tillbaka till 1987.
271 Kb, 873x1320, phantasie3back.jpg
1987-07-15, 17:58:46 #15498
>>15497
Allt du behöver veta.
898 Kb, 1920x1080, rutnat.jpg
1988-01-25, 14:13:23 #15585
Rutnätet i rymden hängde med ett par år in på 90-talet också som synes.
1988-01-25, 23:47:32 #15586
>>15585
Hur mycket kostade ett datorpaket 1995?
1988-01-28, 18:04:30 #15587
>>15586
Tidningen är från 1992 och då kostade det uppenbarligen 4995:-. Som hittat.
117 Kb, 960x540, wp01.jpeg
1988-08-16, 14:12:27 #15607
Relaterat till våra intressen: http://neondrivegame.com/
1988-11-10, 09:31:22 #15615
Alla varumärken, copyrights och liknande tjaffs ägs av någon annan.
Användare ansvarar för sina bilder och kommentarer.
- Overmind BBS 1.0-current -
Ta bort markerad post
Bara postens bild
Lösenord